Mørke pebernødder

375 g mel, 125 g smør, 125 g mørk farin, 2 spsk mørk sirup, 2 tsk kanel, 2 tsk stødte nelliker, 1 tsk stødt ingefær, 1 tsk stødt kardemomme, ½ tsk hjortetaksalt, 1knsp hvis peber, 2 spsk fløde, 1 æg

Krydderier og hjortetaksat blandes i melet, som sigtes ud på bordet. Smør smuldres i.
I en fordybing i midten kommes æg, sirup, fløde og farin.
Alt æltes sammen.
Pakkes i plastik og hviler lidt i køleskabet.

Trilles i fingertykke stænger, som skæres i små bidder. Bages ca. 10 minutter ved 170 grader.


Relaterede opskrifter:

Sønderjydske pebernødder

Lyse pebernødder

5 kommentarer:

  1. Hej, jeg har lige lagt mærke til at jeg ikke har noget fløde... og jeg er allerede gået i gang... gør det noget hvis jeg ikke kommer fløde i??? Håber jeg får svar (hurtigt) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du ikke har lidt mælk, kokosmælk eller vand, du kan bruge i stedet, må du reducere mængden af mel en anelse. Prøv f.eks. med 350 g og ælt så lidt ekstra i til du synes, konsistensen er god. Lidt vædske i dejen er blot med til at gøre kagerne mere skøre; men smagsmæssigt er der næppe mange, som vil bemærke forskellen. God fornøjelse.
      Har du for øvrigt set mine sønderjyske pebernødder med citronskal?
      Dem fik vi altid til jul i mit barndomshjem og jeg er stadig helt vild med.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Tak for dit svar :)
    Og jo jeg ar noget mælk, var bare ikke sikker på om det ville ændre smagen... :)
    Pebernødder med citronskal? jeg har aldrig smagt sådan nogle før, men det skal da klart tjekkes ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt betyder det for smagen; men man skal virelig være kender for at bemærke det ;)

      Slet